Bewust leven

Lief voor je lijf

Foto: Chloé Van Hoof , Fotograaf: Valérie Van Egdom

Als er één ding is waar we het allemaal over eens zijn over zorgen voor je lichaam, is het wel dat we er maar één krijgen. 

Wees gerust, ik ga niet schrijven over zelfzorg of over hoe je van je lichaam zou moeten houden. Wel zou ik even met je willen spreken over de relatie die je hebt met je lijf. 

Ik gebruik het woord relatie heel bewust. Jouw lichaam en jezelf zullen een team zijn door verschillende fases in je leven: van kind, puber, vruchtbare tot wijze vrouw (zoals de Oosterse levenswijze spreekt over de menopauze). En laten we eerlijk zijn: elke relatie heeft zijn ups en downs, toch? 

Laten we starten met een moment van introspectie: 

  • Wanneer voelde jouw lichaam op en top gezond?
  • Welke lichamelijke kwaaltjes treden er op als je jouw grenzen niet respecteert? Welke ongemakken treden op voor of tijdens je menstruatie?
  • Wat heb jij tot nu toe in de wereld gezet of bereikt waar je echt fier op bent? (v.b. Een kind, een eigen bedrijf, een halve marathon,…) 

In de yogafilosofie proberen we niet te oordelen, noch labels te gebruiken zoals ‘mooi, lelijk, dik, dun’… Daar gaat het allemaal niet om. 

Bekijk het even zo: je lichaam doet alles wat het kan om jou weer in balans te brengen. 

Ben je oververmoeid? Dan word je ziek zodat je eindelijk te tijd neemt om te rusten.

Ben je niet lenig in de heupen? Dan gaan je knieën dit proberen compenseren, totdat ook deze overbelast zijn. 

Op die momenten kan je het zien als je lichaam dat begint te schreeuwen. Waarschijnlijk heeft het al vele ‘subtiele signalen’ proberen te geven (zoals een onregelmatige cyclus, vermoeidheid, slechte vertering).

Als we de relatie met ons lichaam veranderen, en er oprecht van uitgaan dat dit het beste met ons voor heeft en enkel zoekt naar evenwicht, kunnen we van controleren en verwijten overschakelen naar luisteren. 

Neem heel bewust de tijd om opnieuw in contact te komen met je lichaam.
Ernaar te luisteren en het de leiding te laten nemen. 

Waarschijnlijk voelt dit heel onwennig, aangezien dit je nooit is aangeleerd. 

Hierbij enkele manieren om te starten: 

  • Leer je cyclus kennen: Welke symptomen ondervind je tijdens welk fase van je cyclus? Welke invloed heeft voeding, beweging en levensstijl hierop? 
  • Experimenteer met mediteren, ademhalingsoefeningen of yoga: kijk wat er voor jou werkt om uit je hoofd en in je lijf te komen.
  • Schrijf op waar je dankbaar voor bent en de rol die je daarin speelt. 
  • Dans, zing en beweeg. Voel in plaats van te denken.

Als laatste, wees dankbaar voor alles wat je lijf voor je doet. Elke stap, elk doel, elke droom die verwezenlijkt is dankzij je lijf dat elke dag zijn uiterste best doet voor jou! 

Veel plezier! 

Liefs, Chloé

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *