Bewust leven,  Mentale gezondheid

Meer dan ‘instagram-worthy’

Foto: Rebecca Beelen

Sociale media zijn begonnen met het nobele doel om mensen samen te brengen en de leuke, belangrijkste momenten te delen met vrienden en familie. Hoewel dit nog steeds de grootste reden is waarom mensen überhaupt beginnen met sociale media (zowel om updates te zien van de mensen om zich heen, als om updates te plaatsen over zichzelf), kruipt het gevoel dichter en dichterbij dat sociale media nog een ander gezicht hebben...

De highlights van anderen kunnen een bron worden van onzekerheid en onrealistische verwachtingen van het leven. Op dezelfde manier kunnen de likes en comments die we krijgen op onze eigen posts een soort ‘high’ creëren. Ik denk dat we onderschatten hoe kwetsbaar we ons opstellen door iets online te zetten. Of het nu een foto, product of meningsuiting is.

Hoe vaak het mij al niet overkomen is dat ik vond dat ik altijd iets ‘Instagram-worthy’ aan het doen moest zijn, en de lat voor mezelf te hoog legde. Iedereen zet gelukzaligheid op sociale media. Dus, dat het leven er continu rooskleurig uitziet wanneer we op Instagram zitten is dan ook normaal. Het begint ongezond te worden als we van onszelf verwachten dat we continu gelukkig zijn, er goed uit zien, het beste van alles hebben, etc.   

Reclame maken voor je bedrijf en zorgen dat je bekendheid krijgt, is broodnodig als je lucratief wilt zijn, maar we weten al langer dan vandaag dat de beste manier om mensen iets te laten kopen is om ze te doen geloven dat ze het nodig hebben. Door het publiek te laten twijfelen aan de kwaliteit van hun leven. 

Na het kijken van de Netflix Original documentaire’ The Social Dilemma’, zijn mijn ogen geopend en kijk ik met een wakkere blik naar wat sociale media zijn. Een plaats van verbondenheid en inspiratie, maar nog een valkuil door meer naar anderen te kijken dan van het leven te genieten. 

Ik zat vroeger 2 tot 3 uur per dag door sociale media te scrollen en voelde me alom lui, onproductief en ongemotiveerd. Nu geef ik op mijn minst drukke dag minder dan 25 minuten aan sociale media, en op mijn drukste is dat uiteraard nog minder. 

Ik zeg niet dat sociale media volledig verbannen moet worden van onze levens. Er bewuster mee omgaan is wel aangewezen voor een gelukkiger, voller, mooier leven. Het leven is meer dan door sociale media scrollen. 

Ik voel me een gelukkiger mens door minder op sociale media te zitten en dit zijn de tips die ik wil meegeven: 

  1. Ik volg nog iedereen op sociale media, maar ik zet de meeste instagram feeds en stories op mute. Als je net als ik ook hoogsensitief bent, dan is dit misschien ook iets om mee te nemen. Hierdoor is er veel minder ‘ruis’, ben ik sneller door mijn feed heen en bekijk ik de dingen die er voor mij effectief toe doen en mij inspireren.
  2. Ik zet mijn notificatie-instellingen op stil. Alle sociale media-apps proberen de aandacht te trekken door notificaties en geluidjes eraan te verbinden, wat ons stimuleert om de app te openen en ernaar te kijken. Ik vermijd de prikkel volledig door die gewoon af te zetten. 
  3. Ik trek foto’s en maak video’s doorheen de dag of week en zet ze ’s avonds pas op sociale media
  4. Ik let op hoe ik mijn tijd spendeer. Soms lig ik in de zetel een serie te kijken op Netflix, om vervolgens op sociale media te gaan scrollen. Het is alsof ik me verveel terwijl ik me amuseer, wat nergens meer op slaat. 
  5. Ik zet een timer op mijn socialemediagebruik. Op dit moment is mijn doel minder dan 15 minuten per dag op sociale media. 
  6. Ik implementeer één dag per week zonder sociale media. Dit is buiten mijn comfortzone, maar een ware openbaring voor me! Je kan het natuurlijk zo extreem en zo lichtvoetig maken als je maar wil. 
Foto: Rebecca Beelen

Netflix en televisie ook laten, bijvoorbeeld? Go for it! Op dagen zonder sociale media maak ik er een regel van dat ik wat Netflix betreft voor mezelf twee opties stel: een film, of de hoeveelheid afleveringen van een serie die qua tijd gelijk staan aan een film. 

Sceptisch? Probeer het eens zelf! Genieten van een maaltijd zonder de gsm erbij te hebben. Kijk een film en leg je gsm ver, heel ver weg. Neem een volledige dag vakantie van sociale media! Ga wandelen in de natuur. Lees een boek. Bak een appeltaart. Je even niet laten afleiden en je focus leggen op het leven loont dubbel en dik voor je mentale fitheid! 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *