Bewust leven,  Eerlijke mode

Waarom ik niet hou van Black Friday

De voorbije week zag je het overal verschijnen: ‘Black Friday’. Iets typisch Amerikaans dat sinds je enkele jaren hier ook hier terugvindt. Standaard de eerste vrijdag na Thanksgiving smijten de winkels met korting waar je U tegen kan zeggen. In Amerika is dit echt iets dat ‘over the top’ gaat, waarbij mensen speciaal aan de winkels gaan overnachten om toch die goede deal te doen. Sinds kort is het hier in België ook een echte hype geworden.

Nu zitten we in volle coronatijd en zijn we al maanden aan het roepen: “Winkel Hier, Koop Lokaal”. En nu komt Black Friday in onze nek ademen. De winkels hebben al enorme tegenslagen gehad dit jaar, de eerste lockdown in maart en nu de tweede lockdown sinds eind oktober. Ze zijn gesloten in dé periode waarin ze hun omzet maken en waarin ze een slecht jaar kunnen goed maken. Maar ze mogen niet openen en moeten hun inkomsten op een andere manier verkrijgen. Vele mensen spelen online hierop in. En als dat niet genoeg is, dat ze het al moeilijk hebben met overleven, dan willen we als consumenten nog dat ze met Black Friday ook een korting of een actie doen.

De échte prijs van producten

Klinkt dubbel, hè, als je dit zo leest? We willen dat ze overleven maar ergens willen we ook dat ze ons korting geven. De voorbije maanden heb ik meer en meer gezien hoe het in werkelijkheid is voor de ondernemers.
Een voorbeeld. Als een product 50 euro kost, dan trekken we daar eerst de werkelijke prijs van de producten af. Dit is bijvoorbeeld ongeveer 22 euro. Dan blijft er nog 28 euro over. Daarvan gaat er 21% btw af. Dat is 10,50 euro dat naar de staat gaat. Dan is er nog maar 17,50 euro over. Dan gaat er vaak nog 6,50 euro af (vele ondernemers bieden vanaf een bepaald bedrag gratis verzending aan. Dit wil eigenlijk zeggen dat ze als cadeau naar de klanten de verzendkosten voor hun eigen rekening nemen). Dan is er nog maar 11 euro over. Op die winst gaat er nog 35% af. Dus er is 7,15 euro over. Dan hebben we nog niet gesproken over de kosten van hun opslag, reclame, opleidingen (de meeste ondernemers blijven continu investeren in hun zaak door bijvoorbeeld coaching te krijgen). En dan heb ik het nog niet over de uren werk die ze erin steken en eigenlijk ook betaald zouden moeten worden.

Eerlijk?

Zelf vind ik het meer en meer belangrijk om mijn geld uit te geven aan groene, natuurlijke producten. Ook wil ik dat mijn kledij en producten op een eerlijke manier worden gemaakt. Dus dan wil ik ook dat iedereen in het hele productieproces een deftig loon krijgt. Dat is niet mogelijk als je dan nog enorme kortingsacties gaat lanceren omwille van Black Friday.
Dus nee, voor mij geen Black Friday.

Alternatieve ‘Fridays’

Wat ik wel meer en meer zie verschijnen, is dat bedrijven een stukje opbrengst doneren aan het goede doel. Mooi initiatief. Dus in plaats van een Black Friday: zullen we gaan voor een Green Friday? Ons geld spenderen bij ondernemers die zich inzetten voor een mooiere wereld.
Ook een optie is de ‘No Buy Friday’. Gewoon niets kopen, want wat je niet koopt, moet niet geproduceerd worden en is eigenlijk nog het beste voor de planeet.

Kleine disclaimer: Ik weet dat er mensen zijn die het financieel niet breed hebben en dat dit voor hen het moment is om iets te kopen wat ze anders niet kunnen kopen. Ik wil hier ook niemand mee veroordelen en ga een andere persoon zijn portemonnee niet maken.

Wat vind jij van Black Friday?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *