Bewust leven,  Respect voor jezelf

Hashtag ‘zonder filter’: over hoogsensitiviteit

geschreven door Esmee en Christel

Foto: Esmeralda Frederickx

Veel hoogsensitieve personen (HSP’s) voelen zich niet zo thuis in de samenleving. Vaak onder meer omdat hun zenuwstelsel (bewezen) veel gevoeliger werkt, waardoor prikkels zonder filter binnenkomen. Je bent daarmee dus sensitiever voor omgevingsfactoren en indrukken. Alles is in feite een prikkel en niet alleen van buiten uit. Onze gevoelens en gedachten vormen de prikkels van binnenuit. Je moet zelf filteren wat belangrijk is voor jou en overprikkeld kan raken. Dit geldt zowel voor positieve als negatieve invloeden. Het is enorm belangrijk dat je weet dat hoogsensitiviteit géén ziekte is, maar een karaktertrek. 

In onze maatschappij wordt hoogsensitiviteit niet altijd begrepen, laat staan gewaardeerd. Van jongs af aan leren we immers dat het verstand primeert op het gevoel. Daardoor leren we als het ware onze gevoelige kant te negeren en niet te luisteren naar de signalen van ons lichaam en ons hart. Dit kan op lange duur leiden tot innerlijke conflicten en ontevredenheid. Aan de andere kant zijn HSP’s erg creatief en hebben zij een brede interesse. Ze zijn zorgzaam en empathisch (meelevend) en krijgen snel inzicht in een situatie waardoor ze originele en creatieve oplossingen kunnen aanbrengen bij problemen. Ze hebben een goed ontwikkelde intuïtie en tonen veelal interesse en inzicht in spirituele zaken.

Zowel Christel als  Esmee zijn hoogsensitieve personen. Maar dat betekent niet dat we zaken op dezelfde manier ervaren. Daarom hebben ze besloten dit artikel samen te schrijven. 

Christel:

“Bij mij manifesteert hoogsensitiviteit zich vooral in een sterke afkeer van geluiden (ook wel gekend als misofonie). Ik kan bijvoorbeeld absoluut niet tegen repetitieve geluiden zoals gehuil, stuiterende (basket)ballen, elektronisch gezoem en hondengeblaf. Het ergste is dat het ene geluid mij harder kan irriteren dan een ander geluid. Ik kan er dus nooit helemaal van weggaan. Ik ben ook heel empathisch naar dieren toe. Vroeger kon ik mezelf een hele dag slecht voelen als ik een doodgetrapt lieveheersbeestje op straat zag, of een overreden konijn. Nu kan ik er al beter mee omgaan. Niet dat ik er dan niet om geef maar het bepaalt mijn gevoel voor die dag minder. Toch heb ik nog altijd meer affiniteit met dieren dan met mensen. 

Ik heb ook veel last van ‘rejection sensitivity’. Voor mezelf noem ik het ‘projectiestress’. Dat houdt in dat ik me al op voorhand zorgen ga maken over situaties die nog niet gebeurd zijn. Als er bijvoorbeeld een onprettige situatie in de toekomst zou voorkomen, dan kan ik me daar dagen op voorhand al aan ergeren en opwinden. Tomorrowland is zo’n terugkerend voorbeeld. Gedurende de dagen voor Tomorrowland kan ik, bij wijze van spreken, al mijn kas zitten opvreten van het vooruitzicht op slapeloze nachten door het gebonk. Om hiermee om te gaan gebruik ik vaak de mantra: “Geef mij de kracht om de dingen te aanvaarden die ik niet kan veranderen”. Het heeft geen nut om me te zitten opwinden over iets dat anders kan uitdraaien en waar ik niets aan kan doen. 

Langs de andere kant kan ik dan weer supercontent worden van kleine dingen zoals een hommeltje zien rondfladderen, een kast opruimen of een koopje doen in de kringwinkel.”

Esmee:

“Als kind was ik altijd het huilkind, zeker op school. Ik kon van de ene moment op de andere moment helemaal omslaan en beginnen te wenen voor de kleinste dingen. Ik kan het mij zo herinneren dat dit ooit op een papier stond geschreven in de klas: ik was een goede leerling maar ik moest niet zoveel wenen.

Daarnaast ben ik iemand dat van drukte houdt maar ik kan daar zo in opgaan, in die drukte en die activiteiten, dat ik daarna echt ziek kon zijn van het grote contrast. Dan was de drukte eigenlijk te veel voor mijn lichaam, maar herkende ik mijn grenzen niet waardoor ik daarna dan ziek in bed lag om te bekomen.
Nu , heb ik twee jaar geleden via een therapeut te horen gekregen dat ik HSP ben. Eerlijk? Die diagnose krijgen was een last dat van mijn schouders viel. Ik had een verklaring voor veel van mijn karakterkenmerken en dat was fijn.
Zo merk ik dat ik heel gevoelig ben. Ik ben iemand dat leeft naar haar gevoelens en echt moet luisteren naar mijn lichaam en tijd maken voor zelfzorg in de brede zin.

Andere mensen voel ik snel aan, zeker hun stemming en gevoelens. Dit heeft als voordeel dat ik daar als persoon makkelijk op kan inspelen, maar dit heeft als valkuil dat ik dan ook een echte ‘people pleaser’ word, omdat je het juist aanvoelt en wilt dat de andere persoon zich goed voelt. Dan is het echt opletten dat ik mijn eigen grenzen niet overschrijd en mijzelf niet naar achteren push ten voordele van een ander persoon.

Verder ben ik een creatieve duizendpoot zoals ik mezelf graag omschrijf. Ik ben iemand met een rijke innerlijke wereld. Mijn fantasie is enorm en out of the box denken is één van mijn specialiteiten.”

Hoe kan je omgaan met HSP?

HSP’s ervaren hun hoogsensitiviteit ieder op een heel individuele manier. Vandaar dat het ook moeilijk is om algemene tips en adviezen te geven om ermee te leren omgaan. Het zal voor ieder wat zoeken zijn om een persoonlijk evenwicht te vinden. Hier zijn enkele zaken waar iedereen wel op kan letten. 

  1. Accepteer jezelf. Als je eenmaal beseft dat je zeer gevoelig bent, kun je ook begrijpen waarom je je op sommige momenten in je leven zo onbegrepen voelde en hoe je beter kunt omgaan met HSP. 

  2. Wees trots op wie je bent. Continu proberen te voldoen aan andermans verwachtingen (of aan dat wat je dénkt dat anderen van je verwachten) maakt je niet tot een leuker mens.

  3. Vermijd te veel prikkels. Even de ogen sluiten, pauzeren of een stukje wandelen helpt als het je allemaal te veel wordt. 

  4. Neem voldoende rust en tijd voor jezelf. Mediteren, sporten, een boek lezen of zijn luisteren naar rustige muziek kunnen helpen. 

  5. Bespreek je gevoeligheid met je partner of familielid. Duidelijk uitleggen waarom je even alleen wil zijn, kan al veel misverstanden voorkomen. Ga conflicten niet koste wat het kost uit de weg uit angst voor overprikkeling. En wees geduldig met de ander: voorkom dat je te snel en geprikkeld reageert.

Wil je meer info over hoogsensitiviteit? Dan kan je surfen naar www.hspvlaanderen.be 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *