Bewust leven,  Respect voor jezelf

Meridianen als energiebanen van ons lichaam

Foto: Steffie Vandierendonck

Ik ging me voor het eerst verdiepen in meridianen in een Qi Gong les die ik zelf volgde. Daarvoor had ik wel al van deze energiebanen gehoord vanuit de acupunctuur, maar had er nog nooit echt aandacht aan besteed.

Wat zijn meridianen?

Toch is het ontzettend boeiend om even langer bij stil te staan. Meridianen worden ook wel onzichtbare energiebanen genoemd. In de Chinese geneeskunde wordt Qi Gong omschreven als werken met de energie van je lichaam. Als de Qi de levensenergie is, dan zijn de meridianen als het ware de snelwegen waarlangs die energie en informatie naar de verschillende delen van je lichaam gestuurd worden.

Er zijn 12 hoofdmeridianen die de naam van een bepaald orgaan hebben. Zo heb je bijvoorbeeld de maagmerdiaan, de longmeridaan, de hartmeridiaan,… Deze kunnen te veel energie bevatten, te weinig of er kan stagnatie zijn waardoor de energie niet meer goed kan stromen. Vaak is het gebied dat met zo een energiebaan bedoeld wordt echter groter dan alleen de fysieke plaats van het orgaan zelf. En het woord zegt het ook al een beetje, het is een echte baan. Zo loopt de longmeridiaan bijvoorbeeld van aan je long, langs de bovenzijde van je arm tot in je duim. De blaas- en niermeridiaan lopen dan weer van je voeten langs je benen en je rug tot aan je schedel.

Wat als je energie verstoord is?

Het goede nieuws is dat je met vrij eenvoudige oefeningen je meridianen kan stretchen of in evenwicht brengen. Zo zorg je er voor dat al je cellen en organen van de nodig energie voorzien worden.  Voor elk van die ‘banen’ bestaat een oefening. De oefeningen zijn gemakkelijk aan te leren. De grootste valkuil is dat je natuurlijk echt de routine moet opbouwen om hier op regelmatige basis mee aan de slag te gaan. Hieronder volgt alvast de oefening voor de longen.

De longmeridiaan staat voor de werking van energie tussen jou en je omgeving. Daarnaast heeft deze energiebaan een invloed op emoties zoals verdriet. Zo doe je de oefening:

  1. Leg je handen in je nek en adem bewust in. Vul je longen met lucht.
  2. Adem nu uit en beweeg je ellebogen open zodat je het voelt rekken in je bovenarmen.
  3. Adem hier een tel in. Buig als dat lukt je hoofd achterover voor een nog diepere stretch.
  4. Breng nu bij uitademing je ellebogen terug bij elkaar.
  5. Beweeg je hoofd voorover en maak een bolle bovenrug.
  6. Herhaal deze oefening minstens 3 keer.

Bio
 
Steffie Vandierendonck is een relaxatietherapeute en natuurgids. Haar missie is mensen helpen leven en werken volgens hun eigen ritme en dat in overeenstemming met het ritme van de planeet. Zo geeft ze Qi Gong lessen en bosbadwandelingen. Je vindt meer info op haar website www.zhendria.be of www.steffievandierendonck.com

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *