Boost je immuunsysteem met deze kruiden

Kruiden en specerijen. Ik noem ze graag de apotheek van moeder natuur. Ik bespreek er enkele die je makkelijk kan toevoegen aan elke maaltijd. Ze zijn zeker een aanwinst voor elke keuken (of zeg maar medicijnkast).

1. Kruidnagel

Kruidnagel doet je misschien denken aan de kerstperiode. Wij denken ook aan één van de sterkste antioxidanten die er zijn!

Aangezien kruidnagel een erg sterke smaak heeft, raden we aan om het kruid te gebruiken in combinatie met gember en/of kaneel in bijvoorbeeld een smoothie, koffie of thee. Wel eerst malen met een vijzel.

2. Kaneel

Kaneel is een sterke ontstekingsremmer en heeft antivirale en antibacteriële eigenschappen. De stokjes of het poeder beschermen de cellen tegen oxidatieve stress. Kaneel is dus een must voor iedere kruidenkast

Wist je trouwens dat je alvleesklier ook een fan is van kaneel? Dit kruid zorgt namelijk voor een betere regeling van de bloedsuikerspiegel.

Tip: Besprenkel stukjes ananas met kaneelpoeder of voeg wat kaneel toe aan je ‘virgin piña colada’! Een heerlijke zomerse snack.

3. Tijm

Tijm is een wonderkruid! Uit onderzoek blijkt dat tijm sterke antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen heeft.

Het kruid heeft ook een positief effect op luchtweginfecties en hoest. Het wordt het in het zuiden van Europa gebruikt als middel tegen bronchitis, hoest en slijmvliesontstekingen van de hogere luchtwegen.

Ikzelf gebruik tijm al jaren, en heb er al meerdere keren een verkoudheid mee voorkomen. Ik raad het iedereen aan! 

Om van de voordelen van tijm te kunnen genieten, doe ik wat gedroogde blaadjes uit een potje in een theezakje en maak ik er thee van.

4. Oregano

Geen tijm in huis? Probeer eens oregano! Ook dit kruid werkt goed op de luchtwegen. Bovendien is het een zeer ontstekingsremmend kruid met antimicrobiële en zelfs pijnstillende eigenschappen. Het Oregano zou bijna een plaats moeten krijgen in elke maaltijd. Het dessert is daar natuurlijk een uitzondering op. Alhoewel.. Oregano pudding, anyone? 

Eén theelepel oregano toegevoegd aan je maaltijd kan het ratio aan oxidanten verdrievoudigen. Dus, de volgende keer dat er spaghetti of zelfgemaakte pizza op het menu staat, weet je wat te doen!

5. Rozemarijn

Rozemarijn mag uiteraard niet ontbreken in onze collectie! Het kruid remt ontstekingen. Maar het doet nog meer. Wil je niet alleen je immuniteit opkrikken, maar ook je humeur en concentratievermogen? Drink dan een glas heet water met oregano of voeg het kruid toe aan je stoombad. De Oude Grieken kenden deze werking al. Ze deden wat essentiële olie van rozemarijn op de slapen en het voorhoofd voordat ze proeven aflegden of politieke gesprekken voerden.

Het leuke hieraan is: ‘mood boosters’ zijn ‘immune boosters’!

6. Kurkuma

Over krachtige kruiden gesproken! Kurkuma is misschien wel één van de sterkste middelen tegen ontstekingen! Ik durf het zelfs de natuurlijke variant van Ibuprofen® te noemen, aangezien je er ook wel wat voorzichtig mee moet zijn, omdat het zo’n krachtige werking kan hebben. 

Hieronder vind je een recept voor een overheerlijke smoothie met kurkuma. Het drankje heet ook wel ‘golden milk’. Let wel op dat je dit niet te vaak drinkt. Ik raad maximaal één per dag aan, maximum drie dagen na elkaar. Zeker wanneer Ibuprofen je makkelijk last bezorgt aan je maag.

Kurkuma is ook een sterke antioxidant, antimicrobieel, zuiverend voor de lever, pijnstillend. Het poeder kan het immuunsysteem erg versterken door haar geneeskrachtige werking op de darmflora. In sommige culturen wordt het zelfs gebruikt als behandeling van colitis ulcerosa (een chronische darmontsteking). 

Om maximaal van de voordelen van kurkuma te genieten, en om dit artikel over geneeskrachtige kruiden af te sluiten, delen we het goddelijke recept voor een kurkuma-banaansmoothie. Dit heb je nodig:

  • 1/2 eetlepel kurkuma
  • een theelepelpunt kaneel
  • een theelepelpunt gember
  • een snuifje kardemom 
  • een snuifje zwarte peper of cayennepeper (helpt bij de opname van kurkuma)
  • 1 kop plantaardige melk naar keuze (ik kan kokosmelk heel erg aanbevelen!)
  • 1 rijpe banaan

    Blend blend blend in de blender en klaar is de smoothie! 

Zou jij dit recept willen proberen?

Stay healthy! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *