Mindfulness

Zo groei je in bewustzijn

Wat is het een vreemde en boeiend tijd waarin we nu leven. In december was ik al van plan iets over groeien in bewustzijn te schrijven, maar ik had toen nooit durven denken of dromen dat het zulke vormen zou aannemen.

Bewustzijn moet groeien. Dat kan snel gaan of traag. Nu op dit moment worden miljoenen mensen tegelijk geconfronteerd met een compleet nieuwe situatie. Sommigen moeten verplicht thuisblijven. Anderen, bijvoorbeeld in de zorg, staan voor een gigantische opgave  om zoveel mogelijk mensen te verzorgen.

Hoe ga je hiermee om? En hoe kan dit je helpen groeien?

Ik zie het als een evenwichtsdans tussen aandacht besteden aan en loslaten. 

  • Eerst moet je een plan formuleren.
  • Dan werk je de stappen uit die nodig zijn.
  • Daarna laat je het los en probeer je de rest van de dag zo mindful mogelijk door te brengen.

1. Een plan formuleren

Neem na het lezen van deze blog even de tijd om stil te staan bij wat er nu in je leven gebeurt. Zie je het als iets negatiefs? Of gebruik je deze tijd als een kans om te zien welke dingen in je leven eigenlijk niet zo goed werkten? Zie je dit moment als een extra duwtje in de rug om te durven dromen van een andere wereld en om zelf iets nieuws uit te proberen? Ik heb me alvast aangesloten bij de #PostCorona-beweging op Facebook waar al meer dan 6.000 mensen hun dromen delen over hoe ze zouden willen dat de wereld er na deze crisis uitziet. (

2. De stappen uitwerken

Zodra je een plan hebt over waar jij in bewustzijn wil in groeien, heb je stappen nodig om er te geraken. Misschien moet je je dag anders indelen. Misschien moet je bijleren over een onderwerp. Als je minder plastic in de wereld wil, kan je bijvoorbeeld nog eens herbekijken waar je minder plastic verpakkingen koopt. Nu is het ideale moment waarop zoveel mensen de plaatselijke boeren en buurtwinkels opnieuw leren kennen.

3. Loslaten en mindful leven

Te lang nadenken is nooit goed. Zeker nu kan te lang ergens bij stilstaan omgekeerd werken. Het laatste wat we willen is dat je verzeild raakt in een negatieve spiraal van angst en zorgen over wat allemaal niet goed werkt. Daarom dus deze belangrijke laatste stap om slechts een deel van je dag hieraan te besteden. De rest van de tijd kan je oefenen in mindful leven. Mindful wil zeggen zonder ergens het label positief of negatief aan toe te kennen. Je probeert iets uit. Je laat de nieuw gevormde banen in je geest letterlijk en figuurlijk groeien. Je ziet alles wat je onderweg leert als een ervaring. Je laat geen ruimte voor twijfel of jezelf beoordelen en al helemaal niet voor kritiek van buitenaf. Geniet van de lente met een kop lokale thee of duurzame koffie.

Ons bewustzijn groeit verder, ook als we er niet constant mee bezig zijn. Dat is het mooie eraan. We worden ons nu meer dan ooit bewust van onze plaats op deze planeet en de zin van ons eigen leven. Hoe ver we gaan zoeken, is aan ons.

Heb je zin om uit te zoeken hoe je evenwichtig kan groeien, duurzame keuzes kan leren maken en wat nu de beste manier is om je leven op korte termijn te veranderen? Check dan zeker de ‘groene agenda’-uitdaging die Steffie momenteel gratis aanbiedt.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *