Update challenges: mediteren en geen kleren kopen

Foto door de verloofde van Esmee; mandala door Lynn

Wat vliegt de tijd! Twee maanden geleden startte Esmee met de ‘no clothing buy challenge’ en één maand geleden ging ze elke dag mediteren (samen met Lynn). Ze vertelt je graag meer over haar uitdagingen.

‘Geen kleding kopen’-challenge 

Esmee

In mijn vorige update gaf ik aan stof te willen bestellen om een jurk te maken voor mijn ‘meet & greet’ met Dita von Teese. Hier kreeg ik de reactie op dat het eigenlijk wel valsspelen was en dat ik het dan toch niet kon volhouden. Dat laatste moet je dus niet tegen mij zeggen. Zodra iemand mij zegt dat ik iets niet kan of niet kan volhouden, dan zorg ik ervoor dat die persoon geen gelijk krijgt. Dit is mijn competitieve ik die dan naar boven komt. Dus wat heb ik gedaan? Ik heb rondgevraagd bij vriendinnen en van enkele mag ik een jurk lenen. Optie 2: mijn prachtige retro-galajurk die veel te lang is voor dit kleine duimpje, kan ik inkorten en dan aandoen. Of optie 3: eens heel goed kijken in mijn kleerkast of er niets anders in aanmerking komt. Ik hou je zeker op de hoogte welke jurk het uiteindelijk wordt!
Verder heb ik geen kleding gekocht en ik ben trots op mezelf. 

Meditatie-challenge

Lynn en Esmee gingen heel de maand februari elke dag mediteren. Eens zien of het ons gelukt is.

Esmee

Ik vond het moeilijk om erin te komen. Ik had vrijwel geen ervaring met mediteren. Ik ben gestart met de app Calm, maar vond deze heel beperkt als je geen betalend abonnement nam. Daarna ben ik overgeschakeld op Headspace. De gratis versie van deze app is veel uitgebreider. Ik vind deze ook heel makkelijk in gebruik. Op het einde van de maand ben ik gestart met een week gratis de uitgebreide versie uit te proberen en deze bevalt me wel. 

In het begin van de eerste twee weken durfde ik het weleens te vergeten. Op sommige dagen was ik enkel thuis om te slapen. Dan maakte ik er echt geen tijd voor, waardoor ik niet elke dag gemediteerd heb. De laatste week van de maand is daar een ‘switch’ in gekomen en mediteer ik elke dag 10 minuten met Headspace. Ik koppel er ook een sessie yoga aan, die ik volg via Youtube. Ik merk wel dat ik mij rustiger en meer ‘down to earth’ voel. Of zoals ik het durf te zeggen: meer ‘heartfully conscious’. Dit ga ik zeker blijven doen de komende maanden. 

Lynn

Ook ik vond deze uitdaging moeilijk. Ook al was ik geen beginner meer. Ik mediteer al jaren af en toe. Ik zou mezelf ook nog steeds geen gevorderde noemen. Maar mediteren is ook niet bedoeld om makkelijk te zijn. Het is altijd een uitdaging; elke keer weer. Maar dat is niet erg. Want het heeft zoveel voordelen. Mediteren traint bijvoorbeeld je aandacht. Dat was voor mij het belangrijkst. Ik heb namelijk concentratieproblemen. Dat is één van de redenen waarom ik mediteer. 

En nu de vraag: Is het gelukt? Ik vind dat ik het redelijk goed gedaan heb, ook al heb ik deze maand een vijftal dagen gemist. Ik mediteerde maximum 10 minuten. Dat is niet zo lang, maar voor mij is dat al een hele taak.

Meestal heb ik in stilte gemediteerd. Gewoon zittend of liggend, met aandacht voor mijn ademhaling. Kwamen er gedachten op? Dan bracht ik vriendelijk mijn aandacht terug naar mijn adem, zonder boos te worden op mezelf. 

Af en toe heb ik geluisterd naar een begeleide meditatie via Spotify of YouTube, maar niet vaak. En ik heb ook andere vormen van meditatie gedaan. Want niemand heeft gezegd dat we alleen zitmeditatie mochten doen.

Als ik in mijn eentje moest eten, maakte ik er ook een meditatie van. Dat betekent sowieso dat je niets anders doet dan eten in je mond stoppen en aandachtig kauwen. Niet kijken op je smartphone, niet luisteren naar muziek of podcasts, niet lezen, niet praten, … Gewoon kauwen en goed de structuren voelen. Proberen om elk ingrediënt apart te herkennen. Genieten van alle smaken die je ontdekt. Wat je ook kan doen, is stilstaan bij hoe het eten bij jou terechtgekomen is. En daar dankbaar voor zijn. De tomaat in de tomatensaus is eerst geplant door iemand. Die kan je bedanken. De zon en water hebben de vrucht doen groeien. Tot het een rijpe tomaat was, die helemaal tot bij jou gekomen is. Ik besef dat dit voor sommigen wat te spiritueel is. Maar soms moeten we meer stilstaan en dankbaar zijn voor wat we hebben. Wij vinden het vanzelfsprekend dat we elke dag eten hebben. Maar dat is niet voor iedereen zo. Dus ik probeer daarbij stil te staan. Dan ga je ook minder snel eten weggooien en dus verspillen.

Ga ik blijven mediteren? Zeker en vast! Ik ga het zo vaak mogelijk blijven doen. Want ik word er rustiger van. Er is minder chaos in mijn hoofd. En ik voel me dankbaar. En dat is heel aangenaam.

Heb jij al eens gemediteerd? Zou je de eetmeditatie willen proberen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *