Bosbaden: creatief relaxen in de natuur 

Op de foto: Lynn Claerhout, in Zuid-Tirol in Italië (op huwelijksreis). Foto door de echtgenoot.

We zien tegenwoordig veel meer grijs dan groen rondom ons. Want volgens het Environmental Protection Agency brengen we tot 87% van ons leven door in gebouwen. Nochtans zijn er veel voordelen aan buiten zijn. Zo ontstond de nieuwe hype ‘bosbaden’. Het concept is niet nieuw, maar tegenwoordig wel erg populair in het Westen. Het idee komt uit Japan, waar het ‘shinrin-yoku’ heet.

Hoe doe je aan bosbaden? Ga wandelen of liggen tussen planten en bomen. Zo simpel is het. Niet baanbrekend. De oermens is ermee begonnen. In de 19de eeuw zette schrijver Henry Thoreau het idee op papier. Dat kan je lezen in zijn beroemde essay ‘Walden’.

Japan

In 1982 werd bosbaden in Japan uitgeroepen tot therapie, als onderdeel van het nationale gezondheidsprogramma. Japanners hebben altijd al veel voeling gehad met de natuur. Dat merk je bijvoorbeeld in haiku’s. Denk ook aan dit bekende vraagstuk uit de zentraditie: “Als er een boom omvalt in een bos en er is niemand om het te horen, maakt het dan geluid?”

Zonder doel

Antwoorden op vragen zoals deze en vele andere vind je niet door hard na te denken. Integendeel. Je doet het best helemaal niets. Zo kom je volgens de zenmeesters tot verlichting. Bosbaden is net hetzelfde. Je hoeft er niets voor te doen. Wees gewoon aanwezig bij de bomen. Je hoeft geen doel te behalen. Laat je Fitbit dus maar thuis. Als er misschien toch een doel is, dan is het relaxen.

Bewust en gezond

Wat is het verschil met een gewone wandeling? ‘Bosbadgids’ Katriina Kilpi geeft het antwoord. “Je baadt in het bos met al je zintuigen open. Wij gebruiken niet altijd al onze zintuigen. Of we zijn ons er niet bewust van.” Wat gebeurt er dan als we bewust ‘baden’ in een bos? Volgens onderzoeken aan de Nippon Medical School in Tokio zou het de hartslag en bloeddruk verlagen, de aanmaak van stresshormonen verminderen, het immuunsysteem versterken en het algemene gevoel van welzijn verbeteren. Dat komt vooral door de fytonciden in de lucht. De biochemische details vind je op Wikipedia.

Let’s go

Tijd voor de praktijk. Ga naar het park, een bos of eender welke omgeving met planten en bomen. Neem je smartphone mee voor noodgevallen, maar bekijk hem niet. Op sommige smartphones kan je instellen dat je enkel bereikbaar bent voor bepaalde personen, zoals je kinderen, je partner en je ouders. Geniet van de geluiden rondom je, maar zoek ook naar de stilte ertussen. Zet al je zintuigen open. Neem langzaam en bewust adem. Proef de schone lucht. Geniet op alle mogelijke manieren

Nog meer inspiratie

  • Laat je zorgen achter bij het begin van je wandeling.
  • Lees een gedicht over de natuur voordat je vertrekt om in de sfeer te komen.
  • Breng een vergrootglas mee en bekijk de natuur in close-up.
  • Luister en zoek ritmes in geluiden.
  • Glimlach.
  • Maak een mandala of cirkel met bladeren en andere dingen die je op de grond vindt.
  • Baad je voeten in een vijver of modderpoel.
  • Raap afval op.
  • Leer iets over ‘survival’, bijvoorbeeld hoe je vuur maakt.
  • Let op natuurlijke symmetrie en patronen.
  • Vind een hoge plek om uit te kijken over de horizon.
  • Volg het spoor van mieren.
  • Huppel.
  • Ga op de grond liggen op je rug en bewonder zo de natuur.
  • Staar intens naar iets interessants. Bijvoorbeeld een lieveheersbeestje.
  • Loop een stukje achterwaarts.
  • Neem de tijd om informatieve borden te lezen.
  • Kijk in holle bomen.
  • Sta stil.
  • Neem een hond mee. Bekijk je omgeving door zijn of haar ogen.
  • Kijk rond en zoek dingen waarvoor je dankbaar bent.
  • Zing.
  • Stretch tegen een boom.
  • Loop op blote voeten.
  • Verzin een verhaal dat zich afspeelt op je locatie.
  • Geniet van een zonsopgang of zonsondergang.
  • Neem een kind mee en stel hem of haar vragen over je omgeving.
  • Schrijf je bevindingen neer, op een bankje of na je wandeling.
  • Doe handstand of kopstand en bekijk de bomen vanuit een ander perspectief.
  • Ruik aan planten en bloemen. Probeer hun geur te beschrijven.
  • Voel de zonnestralen op je huid.
  • Doe aan loopmeditatie. (Focus op je ademhaling en voel je lichaam.)
  • Breng potloden en papier mee en teken wat je ziet.
  • Ontdek verschillende tinten groen.
  • Luister hoe vogels met elkaar communiceren.
  • Merk hoe de wind door de bomen ruist en van geur verandert.
  • Doe enkele tai chi- of yogahoudingen.
  • Herhaal bij het wandelen één of meerdere woord als mantra. Bijvoorbeeeld ‘kalm’.

Welke tip lijkt jou het leukst?

(Inspiratie)bronnen:
www.natuurenbos.be
www.forestbathingcentral.com
learn.eartheasy.com/articles/how-to-take-a-forest-bath
healingforest.org/learn/
https://qz.com/804022/health-benefits-japanese-forest-bathing
www.treesforcities.org/stories/a-beginners-guide-to-urban-forest-bathing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *