Lynn en Esmee gaan een maand mediteren

Ogen gesloten

Er kan altijd nog een ‘challenge’ bij! Of toch zeker als het een zinvolle is. Daarom zijn Lynn en Esmee van plan om in februari elke dag te mediteren.

Waarom mediteren?
In januari is Esmee er al kort mee in aanraking geweest door andere mensen die dit aanraadden. Ze heeft dit dan ook een paar dagen na elkaar gedaan en voelde zich hier wel goed bij. Helaas werkt het brein bij Esmee zo dat als er geen uitdaging van gemaakt wordt, ze het snel opgeeft. Toen we aan het brainstormen waren wat we gingen doen in februari, was dit het eerste dat in Esmee opkwam. Ziehier het resultaat.

Het leven is een grote chaos, althans zo voelt Esmee het toch aan. Ze wil graag alles goed doen en is soms even haar overzicht kwijt. Door te mediteren merkte ze dat dit een momentje van rust was in haar chaos. Een momentje waar ze zelf even tot rust kwam en daarna alles beter aankon. Daarom alleen al is het goed om er een maand elke dag mee bezig te zijn. 

Hoe gaan we dit aanpakken?
Esmee door het gebruik van apps. Als je de woorden ‘mediteren’ en ‘apps’ samen googlet, vind je heel wat resultaten. Ieder heeft zijn app dat hij aanraadt en is het eigenlijk aanvoelen welke het best bij jou past. Dat is soms wel even zoeken.
Na een maand gaat hier ook een update komen en ga je zien welke apps Esmee heeft gebruikt, met een korte review erbij. 

Lynn heeft al enkele jaren ervaring met mediteren. Hieronder geeft ze tips voor beginners én gevorderden. Maar onthoud: Niets moet; alles mag. 

Mediteren lijkt voor sommige beginners een onmogelijke opdracht. Wie het nog nooit gedaan heeft en meteen probeert om het een halfuur vol te houden, kan wel eens heel teleurgesteld worden. Daarom is het beter om kleine stapjes te nemen. De kans op succes is dan veel groter.

Een gids voor beginners

Iedereen mediteert anders. Er zijn dan ook verschillende manieren om het te doen. Ik leg je uit hoe ik het doe. Hiermee wil ik je inspireren. Maar uiteindelijk kies je zelf waar jij je het best bij voelt.

  1. Ga zitten op een plek waar je niet gestoord kan worden.
  2. Geniet van de stilte, luister naar een begeleidende stem of zet wat meditatiemuziek/-geluiden op.
  3. Stel je timer in met een zacht alarm (zodat je geen hartaanval krijgt wanneer het afgaat)
  4. Sluit je ogen en open ze niet voordat je het alarm gehoord hebt. (Nee, je mag ze ook niet openen om naar de tijd te kijken.)
  5. Concentreer je op je ademhaling, maar probeer die niet te veranderen. Observeer zonder te oordelen.
  6. Probeer geen gedachten te hebben. Als er toch gedachten in je opkomen, laat je ze gewoon weer weggaan. Beoordeel ze niet. Laat ze los.
  7. Probeer objectief om te gaan met je emoties. Heb je negatieve gevoelens? Beoordeel ook deze niet. Laat ze gewoon zijn en maak je er niet druk om.
  8. Wees volledig aanwezig in het heden. Laat de toekomst en het verleden los. Is er in het verleden iets onaangenaams gebeurd? Laat je er dan niet meer door beïnvloeden. Zal er in de toekomst (mogelijk) iets bijzonders gebeuren? Laat je ook daardoor niet beïnvloeden. Het enige wat telt is het huidige moment.
  9. Geef het niet op! Voel je je oncomfortabel? Ga dan toch nog even door.

Extra tips

  • Heb je nog nooit gemediteerd? Begin dan met een aantal minuten en verleng je meditatie elke dag of elke week een klein beetje. Ik ben ooit begonnen met één minuut. Elke dag deed ik er een minuutje bij.
  • Zet een timer en blijf zitten totdat je het alarm hoort. Gebruik bij voorkeur geen helse (kook)wekker, maar liever een zacht deuntje.
  • Kan je je niet concentreren met je ogen dicht? Of ben je bang om in slaap te vallen? Kijk dan naar het vlammetje van een kaars.
  • Schrijf eventueel je ervaringen op om inzicht te krijgen.
  • Vind je het moeilijk om je te concentreren op je ademhaling? Probeer dan een mantra. Bijvoorbeeld “in” tijdens het inademen en “uit” tijdens het uitademen. Of gebruik de woorden “alleen nu”, “hier nu”, “dit moment”, …
  • Wat ook kan helpen, vooral voor beginners, zijn begeleide meditaties via YouTube, podcasts of cd’s.
  • Je omgeving hoeft niet volledig stil te zijn, maar persoonlijk vind ik dat wel het aangenaamst. Toch kan het ook goed zijn om te oefenen met geluiden op de achtergrond. Zo leer je je te concentreren met afleidingen.
  • Geraak je niet meteen in de sfeer? Brand dan kaarsjes of wierook. Of kijk naar mooie, eenvoudige beelden. Bijvoorbeeld van een waterval, de zee of een haardvuur.

Heb jij het al ooit geprobeerd? Ga je het proberen? Laat me weten wat jouw ervaringen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *